+38 063 95 995 06
Статті

Знімки гір виходять нудними? 5 порад як цього уникнути

Зубчасті піки, скелясті обриви, глибокі й широкі долини - гірські ландшафти, безперечно, є одними з найфотогенічніших місць планети. Подивіться будь який журнал чи веб-сайт про природу - ймовірно, що ви знайдете не одну фотокартину гір. 



Пейзаж гір неможливо уявити без вигляду тектонічних розломів та ерозій, в цьому присутня якась драма. А такий ефект є дуже навіть корисним для гарної фотографії. Чому ж тоді ми бачимо безліч нецікавих знімків гір? Якщо не звести воєдино усі фактори, що призводять до приголомшливих світлин, буде важко перетворити драматичність ландшафту в драму у фотографії. Таких чинників є багато, проте п'ять з них особливо важливі: передній план, світло, колір (або його відсутність), сусідство й перспектива.


Перед тим, як поринути у вивчення, маємо прояснити, що існує багато різних способів зробити вдалі світлини гір. Не обов'язково кожен знімок повинен мати сильний передній план, не на усіх знімках колір чи світло мусять бути драматичними. Викладені нижче п'ять пунктів є лише пропозиціями, не правилами. Отож, почнемо:


1. Передній план


Гарний, правильний передній план у ландшафтній фотографії дозволить досягти кількох цілей. Тут буде добре видно глибину зображення, масштаб, деталі. Він може стати початковою точкою для глядача. Передній план може бути оманливим, якщо його вибрано неправильно; глядач заплутається, знімок виглядатиме незбалансованим. 

Здебільшого, фотографи ретельно вибирають красивий передній план. Якщо його добре сплановано, то він врівноважить фон, забезпечить детальність всієї сцени та вестиме погляд глядача вглиб зображення.


Осінні кольори, що близько до краю знімка, є нашою відправною точкою. Глядача скеровано до звивистої річки, а тоді до бурхливих гір за її межами.

Осінні кольори, що близько до краю знімка, є нашою відправною точкою. Глядача скеровано до звивистої річки, а тоді до бурхливих гір за її межами.


Вода добре підходить для переднього плану. У знімку озера з хвилями вода відіграє подвійну роль - забезпечує колір й інтерес, а текстура нагадує гори на задньому плані.

Вода добре підходить для переднього плану. У знімку озера з хвилями вода відіграє подвійну роль - забезпечує колір й інтерес, а текстура нагадує гори на задньому плані.



2. Освітлення


Освітлення - чи не найважливіший аспект успішної світлини. При певних обставинах гарно спрацює підсвічування заднього плану та фронтальне освітлення. Але гори повністю розкриються для вас лише в бічному світлі. Воно виділить тіні, до найменших деталей виявить гірські гребені, стрімкі скелі й кручі, додасть прекрасних контрастів та драми.

При фотографуванні таких грандіозних пейзажів, як гори, ви мусите повністю покладатися на природне світло, стежити за примхами погоди. Похмурий день може зробити освітлення плоским, а сонце в полудень приглушить тіні й перетворить приємні контрасти в пересвіти, від яких мружитимуться очі. При таких нелегких обставинах все ж можна отримати якісні картинки, але зйомка з боковим освітленням з низького ракурсу зробить вашу роботу набагато простішою.


Цей кадр зроблено в горах Аляски. Незважаючи на фронтальне освітлення, тут є драматичність від неоднорідності сонячного світла.

Цей кадр зроблено в горах Аляски. Незважаючи на фронтальне освітлення, тут є драматичність від неоднорідності сонячного світла.


Той випадок, коли заднє підсвічування стало перевагою. Гори потемніли й видно лише силуети. А через хмари на висоті сонце виглядає ніби в м'якому кільці

Той випадок, коли заднє підсвічування стало перевагою. Гори потемніли й видно лише силуети. А через хмари на висоті сонце виглядає ніби в м'якому кільці


Класичне бічне світло на піках Аляскінського хребта через відбиття у ставку

Класичне бічне світло на піках Аляскінського хребта через відбиття у ставку


3. Колір чи його недостатність

 

Яскраві кольори (а не насичені при постобробці) приваблюють око. Це особливо стосується світлин гір. Захід та схід сонця, барвисті передні плани, яскраво-блакитне небо допоможе вам зловити й утримувати погляд глядача.



Порада щодо кольорів перегукується з попередньою, де йшлось про світло. Хороше освітлення дуже часто прирівнюють до хорошого кольору. Чим вища якість світла, тим яскравішими будуть кольори сцени. Досягніть першого і отримаєте друге.


Проте, абсолютно не слід вважати, що зображення мусить мати яскраві кольори, аби бути вдалим. Світлини з низьким рівнем насичення виглядатимуть настроєвими, наштовхувати на меланхолію. Знімки шторму та зимові картинки - це приклади з небагатими кольорами, де світлина в кінцевому підсумку лише виграє. Такі зображення спрацьовують через драматичність, атмосферність сцени, а не через кольори.



До речі, у чорно-білих зображеннях колір відсутній. Але монохромна світлина гір виглядатиме дуже багато. В картинках такого роду контраст і настрій грають чи не найважливішу роль.


Зауваження щодо чорно-білого: коли світло й колір не на вашу користь, переведення знімка в чорно-білий часто матиме перевагу. Так, фотографія гір у дні з плоским освітленням, коли справжній колір зображення був би тьмяним і приглушеним, може добре вдатися, якщо перевести її в ч/б. 




Болівійські гори в ранішньому приекваторіальному сонячному світлі. В кольорі виглядає не дуже добре

Болівійські гори в ранішньому приекваторіальному сонячному світлі. В кольорі виглядає не дуже добре


Зображення вище перетворене в чорно-біле. Фото стало виглядати живим

Зображення вище перетворене в чорно-біле. Фото стало виглядати живим


4. Сусідство протилежностей


Протиставлення означає якісь дві речі, що поєднані для ефекту контрастності. У фотографії контраст може бути буквальним: світло порівнюється з темними ділянками, яскраві кольори з вицвілими, тони бувають теплими чи холодними, але найефективнішим буде протиставлення предметів.


Всі означені вище поняття є важливою частиною гірської фотографії. Про контраст вище вже було написано, а тони та предмети заслуговують особливої уваги.

Колірні тони можна поєднувати різними цікавими способами. В гірських сценах, особливо у північних горах, як правило, переважають холодні тони: блакитне небо, зелені ліси й тундри, крижані потічки або чисті блакитні озера. Такі холодні кольори у сцені часто виграють завдяки включенню теплих тонів, як от жовтого, червоного або рожевого. Дивовижно виглядатиме теплий відтінок призахідного сонця, диких квітів, яскравої куртки мандрівника, таке сусідство має бути не рівносильним. Коли протилежні тони рівномірно показані на картині, мозкові важко вибрати на що звернути увагу в першу чергу. Тоді приємне оку протиставлення може стати вузлом конфліктуючих кольорів.



Тема з зіставленням протилежностей оживляє пейзаж. Коли йдеться про гори, то потенціал для таких контрастів безмежний. До прикладу, як на картинці нижче - веселка над пустельними горами - зіставлено дощ та сухі камені пустелі. Але той же образ також має контрасти в формах і текстурах (зазубрені скелі та гладка лінія веселки, наприклад). Таке красиве поєднання пробудить цікавість глядача.



Показове протиставлення - сніг та квіти

Показове протиставлення - сніг та квіти


5. Перспектива


Останній аспект, що стосується гарної гірської фотографії, це перспектива. Для простоти ми розіб'ємо її натроє: нижня, середня та верхня. Кожна з цих перспектив дуже впливатиме не тільки на вигляд кінцевого зображення, але й на його настрій та почуття.

Фотографії гір, зроблених з долини вгору, зроблять гори великими та переконливими. Кадри з низького кута забезпечать цікавий передній план. Більшість класичних пейзажів були зроблені з такого ракурсу. Хоча, ви отримаєте ефектні фото, все ж у такій зйомці є недоліки. При зніманні з долини панорама буде обмеженою; не буде моря гірських піків, що поширюються до горизонту. З освітленням теж часто буває важко. Нижня частиня низини - це останнє місце, куди потрапить сонячне світло вранці та перше, яке втратить його у вечірній час. Тому збалансувати експозицію при такому освітленні складно. До того часу, коли пейзаж стане рівномірно освітленим, ми пропустимо золоту годину світанку чи заходу сонця.


Для такого знімку важко встановити правильну експозицію

Для такого знімку важко встановити правильну експозицію


Кадри гір зі середньої висоти будуть вражаючими, звідси відкриється ландшафт як нижче, так і вище. Ця точка зйомки є однією з улюблених для багатьох фотографів. Вона дозволяє додати глибини пейзажу, зберігаючи при цьому розмір і драматичність гір.




Фотографувати з гірських вершин непросто. Як правило, на таких зображеннях навколишній ландшафт виглядатиме малим. Найкраще знімати фото з піків, де гори схожі на кам'яні хвилі, а не змагаються у висоті один з одним. Це можна компенсувати шляхом додавання людини в кадр. Так ви забезпечите масштаб. Сфокусуйтеся на людині, а не на горах. Звичайно, це вийде майже портрет чи репортаж, не пейзаж. Проте світлина буде ефектною. 




Підсумки


Одна з найбільших радостей від фотографування гір є саме перебування в горах. Камера стане причиною піти в похід чи перепливти гірську річку. Але завдяки камері ви зможете відчути гори набагато глибше. Це змусить вас оцінити справжню красу гір при різному освітленні, в різні пори року, з різних ракурсів. Бо найкращий знімок гір - той, що ви зробили самі. 


За матеріалами сайту digital-photography-school