+38 063 95 995 06
Статті

Теорія кольору для фотографів


1_PnJW7EBjNpvM5WM4VCs1tw.jpeg

Ми, фотографи, маємо багато інструментів для створення фотографії: правила композиції, знання природи світла, трикутник експозиції тощо. Колір - ще один з таких інструментів. Знаючи та розуміючи теорію кольору так, як художники, дизайнери та інші люди творчих професій - фотограф може використовувати колір на свою користь.


Можливо, ви вже знаєте про аддитивну та субтрактивну модель змішування кольорів (RGB проти RYB). В цій статті ми будемо в загальному говорити про теорію кольору і зосередимось на Червоному Жовтому Синьому (RYB). 



Поділ кольорів


Можливо, це нагадає вам уроки малювання з школи, але почнімо з самого початку: поділу кольорів. Відтак, кольори поділяють на первинні, вторинні та третинні. При роботі в системі RYB основними кольорами є червоний, жовтий та синій кольори. Тобто вони є трьома чистими кольорами, з яких виведені всі інші кольори. Якщо взяти два первинні (основні) кольори і змішати їх в однакових пропорціях, ми отримаємо вторинний колір. І нарешті, третинний колір є результатом поєднання первинного та вторинного кольору. Нижче ви побачите схему, яка зображує цей поділ, використовуючи колірне колесо RYB.


1_Sh9vUitGgxBIfHMxp7LssA.gif

Первинні кольори: червоний, жовтий і синій - ті, які ми називаємо "чистими кольорами". Вони не створюються шляхом об'єднання інших кольорів.

Вторинні кольори: 50/50 комбінація з двох основних кольорів. Приклад: червоний + жовтий = помаранчевий.

Третинні кольори: поєднання 25/75 або 75/25 первинного кольору та вторинного кольору. Приклад: синій + зелений = бірюзовий.

Як ці знання можуть допомогти фотографу? Що ж, знаючи поділ кольорів, ми можемо свідомо обирати, які кольори хочемо показати в кадрі. Ось приклади того, як можна використати первинні, вторинні та третинні кольори в кадрі:


1а. Зауважте, первинні кольори не відволікають увагу від об'єкта. Використовуючи сильні основні червоний та синій, об'єкт залишаєтсья виразним для глядача
1а. Зауважте, первинні кольори не відволікають увагу від об'єкта. Використовуючи сильні основні червоний та синій, об'єкт залишаєтсья виразним для глядача

1б. Сильні вторинні кольори часто додають цікавості і можуть легко стати предметом інтересу самостійно.
1б. Сильні вторинні кольори часто додають цікавості і можуть легко стати предметом інтересу самостійно.

1в. Третинні кольори часто використовують для створення візуального інтересу і створення магічного ефекту.
1в. Третинні кольори часто використовують для створення візуального інтересу і створення магічного ефекту.

Три параметри кольору


Тепер, коли ми ознайомились із поділом кольорів, давайте розглянемо їх параметри. Ті, хто займається пост-обробкою зображення в  Adobe Lightroom, Apple Photos, Capture One або в будь-якому іншому редакторі RAW, можуть бути добре ознайомлені з параметрами, широко відомими як «повзунки HSL». HSL означає: тон (hue) , насиченість (saturation) та яскравість (luminance). Почнемо з тону. 


Тон


1_mhVOqmCRwWHSW_Ju_CZiCw.gif

Якщо просто, тон - це назва кольору. У програмах редагування цей слайдер дозволяє повністю змінити колір зображення. Подивіться, що трапиться, коли я візьму фото з помаранчевим заходом і посуну повзунок помаранчевого кольору вліво та вправо.


Насиченість


1_fKr2x-qwWXmckojATdl5bg.gif

Насиченість - це кількість кольору або його інтенсивність. Фотографія вище складається переважно з трьох кольорів: синього, жовтого та оранжевого кольорів. Дивіться, що відбувається, коли я переміщую повзунок насичення кожного кольору..

Яскравість


1_JDIak6Y1ThZuAaKunpHhmw.gif

Яскравість - це світлота кольору. Вона допомагає нам виділяти яскраві кольори, відновити тон шкіри та багато іншого.Вище ви можете побачити, як синій реагує на повзунок яскравості.


Кольорові схеми


Коли ви декоруєте будинок, ви підбираєте колір стін так, щоб було гармонійно з меблями, шторами тощо. Ви, по суті, створюєте колірну схему. Ми робимо те ж саме, коли ми робимо знімки. Коли ви свідомо працюєте з кольором у ваших зображеннях, схема вступає у гру. Три найбільш популярні кольорові схеми - компліментарна, аналогічна та монохромна. Щоб розглянути кожну схему окремо, повернімося до колірного колеса RYB.


Компліментарні (протилежні) кольори


1_1Vh5VVGLT-tySwJ8mKKsUw.gif

Якщо просто, компліментарні кольори - це ті, які розташовані один навпроти одного в колірному колесі. Вони доповнюють один одного. Наприклад, червоний та зелений кольори можуть змусити вас подумати про Різдво. Або часто можна побачити поєднання блакитного і оранжевого. І є причина в тому, що ці комбінації створюють у нас такі сильні емоції - вони просто добре виглядають разом.


Нижче ви побачите кілька прикладів, де використовано протилежні кольори. Зауважте, як сильні кольори не поглинули всю нашу увагу, а створили рівновагу. 



3а. Відтінки блакитного та жовтого - компліментарні
3а. Відтінки блакитного та жовтого - компліментарні
3б. Відтінки зеленого та червоного є протилежними
3б. Відтінки зеленого та червоного є протилежними
3в. Темні тони синього та оранжевого також є компліментарними
3в. Темні тони синього та оранжевого також є компліментарними

Суміжні кольори



1_4l0HZDq_mTmaydLbJIWHbg.gif

Кольори, які розташовані поруч один з одним на колірному колесі, та є подібними, відомі як суміжні кольори. Вони матимуть один домінуючий колір, найчастіше з основних кольорів, але також він може бути вторинним або третинним. Суміжні кольори часто зустрічаються у природі - згадайте багатство жовтих і оранжевих відтінків осені.


Нижче ви побачите деякі приклади поєднання суміжних кольорів. 



4а. Різні відтінки синього та зеленого є суміжними
4а. Різні відтінки синього та зеленого є суміжними
4б. Коричневі та оранжеві розташовані поруч в кольоровому колесі
4б. Коричневі та оранжеві розташовані поруч в кольоровому колесі
4в. Суміжні відтінки синього та фіолетового
4в. Суміжні відтінки синього та фіолетового

Монохромні кольори



1_z0R1VvqFEvrT55mUP69V3w.gif

Можливо Ви знаєте про монохромні кольори, асоціюючи їх з чорно-білими зображеннями. Насправді, до монохромних відносять всі зображення, в яких використаний лише один колір. Ми часто бачимо цю техніку на фото заходу чи сходу сонця, але це також дуже ефективна техніка для вуличних зйомок.


Нижче ми бачимо три приклади зображень з монохромними кольорами.

5а. Відтінки зеленого.
5а. Відтінки зеленого.
5б. Відтінки оранжевого.
5б. Відтінки оранжевого.
5в. Відтінки рожевого.
5в. Відтінки рожевого.

А тепер погляньмо, як це виглядає на практиці


Отже, ми знаємо поділ, параметри, а також три популярні схеми кольорів. Але як ці інструменти можуть бути корисними для наших фотографій? Коли ми поєднуємо три аспекти, про які ми говорили вище, ми можемо навмисно шукати або створювати сцени, які продовжують нашу задуману історію. Якщо скомбінувати три пункти, про які йшлось досі, ми можемо усвідомлено створювати чи бачити сцени, які підсилять наші історії.

6а. Протилежні вторинні кольори.
6а. Протилежні вторинні кольори.

Подивіться на фото 6а, яке зверху. Коли я вперше глянув на це фото, я зауважив дві речі - цікаві лінії та компліментарні кольори. Зауважте, бігун на фото одягнений в один з двох домінуючих кольорів сцени. Якби не це співпадіння, зображення мало б значно менше впливу. У цьому випадку колір створює історію.


6б. Монохромні вторинні кольори
6б. Монохромні вторинні кольори

На зображенні 6б використано монохром вторинних кольорів. Різким градієнтом від темного до світлого оранжевого зображення показує теплий літній захід, - саме цього я сподівався досягти. І спроба зобразити це на фотографії була важливою частиною моєї історії в цьому місті.

6в. Суміжні третинні кольори.
6в. Суміжні третинні кольори.

На фото 6в ми бачимо суміжні третинні кольори. І хоча колір не відіграє тут таку роль, як в двох попередніх, він все одно задає настрій для знімка. Різні рівні зеленого та синього в океанській воді підсилюють розслаблену атмосферу, яку я мав намір створити з цим зображенням.


Підсумок


Отже, ми розглянули поділ кольори (первинні, вторинні та третинні), три параметри кольору (тон, насиченість і яскравість) та три популярні кольорові схеми (компліментарні, суміжні та монохромні). Коли ви добре розумієте ці основні аспекти теорії кольорів, ви маєте хороший старт і можете працювати, щоб маніпулювати сценою, щоб створити бажану атмосферу або настрій у ваших знімках.


Автор: Chelsea London