Найперше вартує забути про міф, що фоторепортаж – це досить простий жанр. Здавалося б, що складного: потрібно бути в конкретному місці, в конкретний час і встигнути натиснути кнопку своєї камери, а автоматика сама все налаштує за вас. Однак, цього, на жаль, для хороших фото недостатньо.
Фоторепортаж – складний жанр. Оскільки потрібно не забувати про закони фотографії, пам’ятати про композицію. На відміну від роботи над портретом або ж натюрмортом, в фоторепортажі у вас не буде часу думати про композицію. Однак, це робити потрібно. Оскільки, фото в кінцевому варіанті вийдуть нецікавими. Час в фоторепортажі завжди грає не на боці фотографа.
Чи знаєте ви, що є основою фоторепортажу? Вірно, оперативність. Потрібно навчиться «вловити ту саму мить». Це приходить з часом, з досвідом. Однак, талант в репортажній зйомці теж відіграє важливу роль – природнє відчуття, як у футбольного воротаря.
1. Детально подумайте над тим, що ви хочете розповісти про подію, яку будете знімати. Не забувайте, що можуть виникати і незаплановані сцени. Фотографуйте їх також. Вони можуть підсилити основний меседж вашого репортажу.
2. Постійно думайте про те, що ви хочете розповісти за допомогою фотографії. Знімки, які мовчать, які ні про що не говорять, навряд чи будуть когось цікавити. Кожен знімок, кожен кадр у фоторепортажі повинен не просто «говорити», він повинен так само, як і людина, виражати свої емоції - плакати, сміятися, говорити пошепки. Сам по собі знімок повинен викликати у глядача певні емоції.
3. Завжди шукайте цікаві ракурси. Часто поняття «ракурс» плутають з поняттям «точка зйомки». Простий знімок «в лоб» мало кому цікавий. Шукайте свій ракурс, свою точку. Спробуйте присісти і зробити знімок знизу вверх. Залізьте на паркан. Покажіть своє бачення того, що відбувається. Хороший ракурс - це вже 50% успіху.
4. Навчайтесь бути мобільними, бути одночасно в декількох місцях. Так-так, не дивуйтеся. Досвідчені майстри фоторепортажу здатні і на таке. Але не забувайте при цьому про своїх колег та інших глядачів. Намагайтеся під час своєї роботи не заважати іншим. Продумайте заздалегідь точки, де ви будете перебувати в момент зйомки, продумайте маршрут таким чином, щоб не потрапити в об'єктиви своїх колег. Хороший фоторепортер - як вампір, не відображається на фотографіях інших фотографів.
5. Точку, з якої ви будете вести зйомку, потрібно вибирати заздалегідь. Якщо ви не були знайомі з цим місцем раніше (а досвідчені фотографи зазвичай знають практично всі місця у своєму місті), то рекомендуємо прийти на зйомку заздалегідь. Продумайте також що і яким об'єктивом ви будете знімати. Звичайно, дуже добре, якщо у вас є універсальний об'єктив з великим діапазоном фокусної відстані. Робота фоторепортера в цьому плані схожа на роботу снайпера або навіть кілера.
6. Для репортажного фотографа необхідний об'єктив з великим діапазоном фокусної відстані. Недорогі універсальні об'єктиви для такої роботи цілком прийнятні, використовуйте і штатив, підійде також і монопод.
7. Якщо ви робите фоторепортаж з події, що відбувається в залі для глядачів, не забувайте знімати не тільки те, що відбувається на сцені. Дуже цікаві моменти можна побачити і в залі. Потрібно вмінити вловити рекцію глядачів, що спостерігають за подіями.
8. Безглузді рухи людей, особливо медійних, відомих особистостей, їх смішні гримаси - чхання, позіхання – додадуть колориту вашому фоторепортажу. Деякі ЗМІ дуже активно практикують такого роду зйомку, але тут важливо не «перегнути палицю».
9. Включайте в свій фоторепортаж знімки, зроблені в різному масштабі. Крупний план, середній, загальний - це основа основ фоторепортажу. Це один з його найголовніших законів. Глядач повинен бачити і загальне, і епізод, і деталь.
10. Не забувайте про те, що всі правила, закони композиції працюють і в репортажних знімках. Чи то натюрморт, чи портрет або репортаж – закони композиції непорушні.
11. При зйомці фоторепортажу намагайтеся використовувати коротку витримку. Інакше рухомі об'єкти можуть виявитися змазаними. Звичайно, при підвищенні швидкості спрацьовування затвора вам доведеться збільшувати ISO. Навіть якщо матриця вашого фотоапарата дає на фотографіях багато «шуму», це не настільки важливо у фоторепортажі.
12. Невеликий «шум» в репортажних знімках не особливо помітний, а іноді навіть відіграє певну роль, надаючи фотографії деяку динамічність, ефект присутності. До того ж, при зменшенні знімків цей «шум» теж зменшується, а то й взагалі стає непомітним. Але неприродність зображення, особливо осіб, може проявитися.
13. Ніколи не знімайте зі спалахом на концертах, якщо в приміщенні немає відображаючих її імпульс поверхонь. Не робіть цього з ряду причин. По перше, світло спалаху майже завжди псує світлове рішення спектаклю або концерту і заважає глядачам у залі правильно сприймати задум автора. По друге, спалах в деяких випадках засліплює людей, що знаходяться на сцені, заважає їм. Третя причина - деякі спалахи можуть гальмувати в своїй роботі. Якщо таке трапляється, то у вас з'являється ризик зробити знімок тоді, коли спалах ще не готовий до імпульсу, і вдалий для зйомки момент буде вами упущений. Четверте – імпульс спалаху на концерті найчастіше буває непотрібний, оскільки його світло просто «не долетить» до об'єкту зйомки. Та й до того ж, освітлення на сцені в 90 % випадків буває хороше. Тобто, світла цілком достатньо для того, щоб знімок вийшов якісним.
14. При зйомці фоторепортажу не забувайте про поточну фокусну відстані об'єктива і витримку, на якій ви знімаєте. При зйомці варто навчитися орієнтуватися у витримці по звуку спрацьовування затвору камери.
15. Пам’ятайте про кадрування. Якщо грамотно кадрувати знімок, то з невдалого, здавалося б, кадру може вийти досить хороша фотографія.
16. Рекомендуємо вам також робити горизонтальні та вертикальні знімки. Різноманітність форматів прикрашає репортаж, особливо якщо він опублікований в друкованому ЗМІ.
17. Знімайте у форматі RAW, оскільки JPEG на хорошу якість практично не здатний.
18. При роботі над фоторепортажем необхідно не забути «прив'язати» його до місця, де відбувалася подія. Для цього сфотографуйте будівлі або пам'ятники, що знаходяться поблизу (якщо подія відбувається на вулицях міста) або які небудь інтер'єри будівлі, в якій розгортається дія, що описується вами мовою фотографії.
19. Знімайте якомога більше дублів одного епізоду, однієї сцени. Зверніть увагу на те, як працюють професіонали, наприклад, на прес-конференціях відомих людей або в ключові моменти біля воріт на футбольному полі. Навіть якщо вдалим буде один єдиний знімок із сотні - це просто чудово. Це успіх репортажу. Якщо ж ключовий момент буде знятий з технічним браком - це провал.
Успіхів вам!
Матеріал перекладено з сайту: http://www.takefoto.ru/articles/teoriya_fotografii/1692_bazis_po_reportajnoy_fotosyemke