+38 063 95 995 06
Статті

Композиція в натюрморті View fullsize

Photographer - Jaroslav Monchak

Як і будь-який інший жанр фотографії, натюрморт неможливий без композиції. Більше того, натюрморт - саме той жанр, де композиція грає першорядну роль і вимагає пильної уваги з боку фотографа. Адже репортажному кадру можна багато пробачити, якщо автор зловив дійсно вдалий момент. Навряд чи ми дочекаємося такої ж поблажливості від глядачів, сфотографувавши апельсин з пляшкою. Щоб був позитивний ефект, доведеться постаратися. І починати, звичайно ж, слід з композиції задуманого кадру.


Умовно кажучи, композиція в натюрморті - це гармонійне поєднання і взаємодія об'єктів у кадрі. За допомогою композиції можна послідовно показати глядачеві все, що ви хотіли, створити настрій, передати ідею і навіть розповісти історію. Композицію в натюрморті умовно можна розділити на кілька типів:


  • геометрична
  • просторова
  • колірна

Геометрична композиція


Не секрет, що всі об'єкти мають геометричну (або наближену до геометричної) форму. Також не секрет, що людині властиво асоціювати кожну фігуру з чимось, характерним саме для неї.  Коли довго дивишся на квадрат або прямокутник, виникає відчуття стабільності (можливо тому, що наша підсвідомість домальовує стійку будівлю). А коло створює відчуття затишку й заспокоює. Варто пам'ятати і про те, що горизонтальні лінії (людина, яка лежить) набагато "спокійніші" за вертикальні (людина, яка стоїть). Що ж стосується діагоналей, то висхідні лінії - провідні з лівого нижнього кута в правий верхній - виглядають напруженішими за низхідні: читаємо ми все-таки зліва направо.  Спадні ж лінії, що йдуть з лівого верхнього кута до правого нижнього, навпаки, традиційно асоціюються з розслабленням, сумом або навіть занепадом.



Всі ці маленькі хитрощі можна й потрібно використовувати в своїх цілях - для точноїпередачі концепту, ідеї знімка.


Виділення простором


Якщо є необхідність виділити якийсь предмет в натюрморті, відвівши йому роль головного героя, тут можна зіграти і на просторовії композиції. Наприклад, поставити головний об'єкт на передній план, попереду всіх інших. Або налаштувати світло так, щоб основний елемент був висвітлений яскравіше за інші, а ті об'єкти, які опинилися за і перед ним, були висвітлені слабше. А можна зробити хитріше - запалити ароматичну паличку чи випустити сигаретний дим, намалювавши таким чином в кадрі повітряну перспективу: основна увага буде акцентована на передніх об'єктах, оскільки далекі потонуть в романтичному серпанку.



Також зіграти можна і на технічних аспектах роботи фотокамери: якщо хочеться детально показати кожен предмет, включаючи задник або драпірування, то зйомка повинна проводитися при закритій діафрагмі. Але якщо важливо виділити якийсь один предмет, то діафрагму потрібно розкрити максимально. Не варто ігнорувати і можливості оптики: на кадрах, зроблених за допомогою ширококутних об'єктивів, предмети сильно спотворені, і чим ближче до камери об'єкт, тим більшим він буде здаватися по відношенню до віддалених. І навпаки, великі фокусні відстані «збирають» перспективу, простір робиться набагато плоскішим.


Колірна композиція


Якщо фотозйомка ведеться в ч/б, нам не знадобляться знання про властивості колірного впливу. Але у випадку, якщо фоторобота запланована в кольорі - не варто ігнорувати цю сферу. Звернувши свій погляд до психології кольору, ми побачимо, що кожен з кольорів має, крім оригінального забарвлення, власне смислове навантаження. Теплі кольори (оранжевий, жовтий, червоний, теракотовий) нагадують нам про літо, сонце, тепло. Це перша асоціація, яка виникає при погляді на фотографію, виконану в цих тонах. Крім цього, з курсу живопису можна дізнатися, що такі предмети здаються візуально ближчими. Чого не скажеш про холодні кольори: синій, зелений, рожевий, фіолетовий - ці кольори трохи віддаляють об'єкт від глядача, а асоціюються, як правило, із зимою, холодом, водою.


Важливо пам'ятати і про контраст, іноді на ньому можна зіграти, але часто непродумані колірні поєднання відштовхують або спотворюють зміст всієї постановки. Якщо ви вирішите фотографувати огірок на помаранчевому фоні, подумайте, чи не буде фон перетягувати увагу на себе? І чи справді цього ви хотіли досягти? Також потрібно пам'ятати про те, що будь-який предмет має здатність відбиття або поглинання колірних відтінків предметів, що знаходяться поруч, і навіть два однакових за кольором предмета на одному фоні можуть виглядати по-різному саме через відмінності їх фактур.



Вплив на глядача має і насиченість кольору: композиції в м'яких пастельних тонах будуть створювати відчуття спокою і ностальгії, а яскраві, кричущі барви, навпаки, годяться для залучення уваги, передачі експресії, напруження. Саме тому яскраві кольори так люблять використовувати в рекламних фото. Тоді як арт-фотографія нерідко тяжіє до приглушеного, спокійного тону.


Звичайно ж, будь-яка композиція цілком повинна підлаштовуватися загальному колориту, закону всередині картини - інакше вона буде розвалюватися. Саме тому слід бути обережним з колірними контрастами, вони можуть мати серйозний вплив - зроблять роботу цікавішою чи зруйнують її, розставивши непотрібні акценти.


Чорне і біле


Незважаючи на відсутність кольору, в чорно-білому натюрморті панують свої закони, і контраст тут також відіграє важливу роль. Сам же колір в цьому випадку змінюється тоном - інша гра, але в ній теж є правила!


Напевно ви помічали, що повні жінки дуже рідко ходять в білому. Справа в тому, що білий колір здається об'ємнішим за чорний. На чорно-білому знімку погляд в найперше схоплює найсвітліші плями і лише потім переходить на темні. На цьому ефекті побудовано безліч візуальних картинок-обманок: якщо подивитися на листок з рівними чорно-білими смужками, неодмінно буде здаватися, що білі смуги ширші. Потрібно завжди брати до уваги це правило при постановці композиції, а також враховувати, що яскравий білий предмет, чи то на передньому чи на задньому плані, обов'язково здасться в цій композиції головним, і погляд буде звернений найперше на нього.


Контрасти


Як було зазначено вище, контраст відіграє особливу роль. Існуючи в рамках однієї композиції в зображенні, він може як виділяти предмети, так і навпаки приховувати їх. Робота, побудована на ледве помітних коливаннях світла й тіні, без акцентів, здасться глядачеві одноманітною, монотонною, невиразною. Напротивагу цьому, різкі контрасти створять напругу, динаміку.

Правило третин


Звичайно ж, в розмові про композицію неможливо не згадати про Правило Третин. Провівши в уяві через кадр чотири лінії - дві, що ділять його на три рівні частини по горизонталі, і дві, проведені по вертикалі, - можна визначити найбільш ефективні зони кадру: вони розташовані в точках перетину чотирьох ліній. Саме в них найкраще розміщувати головний об'єкт композиції.


Насправді, Правило Третин - це спрощене Правило Золотого перетину, дотриматись його трохи складніше. Для цього кадр потрібно розбити на вісім частин по горизонталі й вертикалі. А потім провести праворуч і ліворуч, а також знизу і зверху лінії на відстані 3/8. На перетині цих ліній і будуть точки Золотого Перетину. Але розбиття на три частини набагато зручніше, ніж на вісім частин, тому воно використовується в композиції частіше: різниця глядачеві не настільки помітна, а гармонія в кадрі при дотриманні будь-якого з цих правил є очевидною.


Ритм


2325179.jpg

Ритм, тобто повторення однакових або схожих ліній - дуже потужний композиційний інструмент, що дозволяє маніпулювати поглядом глядача. "Доріжкою" чергування об'єктів можна відвести погляд дуже далеко. Проте, не варто перегравати - ритм може й вбити всю композицію, позбавивши її динаміки й зробивши монотонною.


Внутрішні зв'язки


При створенні постановки для фотозйомки необхідно стежити, щоб між предметами в кадрі обов'язково був зв'язок. Предмети можуть бути пов'язані за формою (яйце і цибулина), за кольором (помідор і червоний перець), за змістом (яблуко і палички кориці). Предмети повинні обов'язково інформувати, захоплювати глядача, який переводить погляд з одного предмета в натюрморті на інший. Такий підхід надає цілісність композиції, робить її цікавою, зрозумілою і одночасно загадковою - зовсім необов'язково розкривати всі внутрішні зв'язки відразу, найцікавіше можна заховати всередині композиції або ненадовго приховати від глядача, наприклад, світлом.



Про композицію можна говорити безкінечно, але головне, на чому будується натюрморт (як, втім, і фотографія в будь-якому іншому жанрі) - це ідея, сюжет і душа знімка. А композиція - такий же інструмент в руках фотографа, як і сам фотоапарат. Пам'ятайте про те, що ви хочете донести до глядача! 


Переклад з http://www.takefoto.ru/articles/teoriya_fotografii/95_kompozitsiya_v_natyurmorte