Ви вважаєте, що гарною фотографією може бути лише яскрава, кольорова світлина? Знавці теорії фотографії розкажуть вам, що окрім кольорової є монохромна фотографія (крім білого в ній всього один колір, найчастіше чорний; але може бути синій, зелений або червоний). Часто монохромна фотографія, як і багато інших видів цього мистецтва, стають популярними методами самовираження фотохудожників.
Чорно-біла фотографія складніша за кольорову, хоча з’явилась набагато раніше. Деякі фотографи вважають, що працювати з багатьма кольорами простіше, ніж з двома - чорним і білим. Колір – це інструмент фотохудожника. А якщо інструментів менше, значить і працювати складніше. Створювати чорно-білі знімки важче, оскільки, у фотографії ви маєте висловити все, що хотіли сказати. І висловити це так, щоб глядач повірив, що троянда на чорно-білому знімку – червона, трава – зелена, а небо – блакитне.
Загалом, створення чорно-білої фотографії є досить складною справою. Фотографу спочатку необхідно навчитися концентрувати увагу глядача на головному в кадрі. Для того, щоб відчувати свій об'єкт по-особливому, щоб навчитися розуміти світло і колір потрібна практика. Бо просто читаючи різні статті в Інтернеті чи книги по фотографії без практики ви цьому не навчитесь. Потрібно навчитися бачити кольоровий об'єкт без кольору, тобто бачити його чорно-білим. Це має стати вашим рефлексом, звичкою, якщо ви вирішили присвятити себе чорно-білій фотографії. Один досвідчений фотограф якось сказав, що варто йому взяти в руки фотоапарат, як весь світ для нього стає чорно-білим. Він просто перестає бачити колір.
Пропонуємо вам декілька порад щодо створення чорно-білої фотографії. Найперше ви маєте зрозуміти, звідки, куди і як падає світло. Усвідомити для себе, як воно лягає на об'єкт, який ви фотографуєте, як відбивається від його деталей, як впливає на його фактуру.
Перед тим, як покласти фотокамеру в сумку перед зйомкою, подумайте про те, що саме ви хочете сьогодні сфотографувати. Якщо ви маєте знімати натюрморт або якийсь предмет, подумайте про його форму, фактуру та колір. Якщо плануєте фотографувати пейзаж - подумки уявіть собі, яке освітлення може бути в тому місці, яке ви будете знімати саме в момент зйомки. Подумайте заздалегідь і про ракурс, і про композицію. Навчіться подумки бачити готову фотографію ще до того, як натиснете на кнопку спуску.
Переконайтеся, що вам вистачить світла для того, щоб зробити гарний знімок. Ви не забули, що у вас немає кольору? Адже колір допоміг би розрізнити деякі окремі деталі на об'єкті зйомки. Чорно-біла фотографія побудована на відтінках білого і чорного. І цих відтінків повинно бути дуже багато. А для того, щоб вони були, потрібна достатня кількість світла. Світло має працювати на вашу ідею, на задум вашого знімка. Зробіть так, щоб сіра трава на вашій фотографії здавалася глядачеві зеленою.
При роботі над чорно-білою фотографією вам потрібно розуміти, якого типу джерело буде використане при зйомці. Природне сонячне світло, відбите світло, штучне постійне світло або імпульсний фотоспалах... Видів джерел світла дуже багато. І кожне з них вимагає особливих умов зйомки, особливих налаштувань камери. Не забувайте про це!
Тепер звернемо вашу увагу на те, що до зйомки вам також доведеться вирішити ще одну проблему. У чому вона полягає? Усвідомте для себе, які тіні й контрасти ви хотіли б бачити на своєму майбутньому знімку. Чітко спрямоване на об'єкт зйомки світло створює на ньому різкі та насичені тіні. Якщо світло у вас буде м'яке й розсіяне, то і тіні будуть м'якшими, ніжнішими. Якщо вам захочеться насичених тонів на фото, яскравих і контрастних тіней - знімайте при направленому світлі. Якщо плануєте створити м'яку та ніжну по тонах картинку - знімайте при розсіяному або відбитому світлі.
Тепер вам потрібно визначити для себе розміри вашого об'єкту зйомки, розібратися з кількістю і розмірами його деталей. Виходячи з цього, ви зможете вирішити, який напрямок світла застосувати у своїй роботі. Пряме ж освітлення, або, як кажуть, освітлення «в лоб» навпаки позбавляє знімок деталей і глибини. Джерело світла, що знаходиться за об'єктом зйомки, може перетворити об'єкт в силует і теж позбавить деталей. Враховуйте все це!
У чорно-білій фотографії форму предмета ми можемо передати лише відтінками чорного та білого кольорів, темнішими і світлішими його зонами.
Враховуйте, що настрій на фотографії насамперед передається її тоном. Темні тони, різкі тіні - це ознака смутку, тривоги, напруженості. Світлі тони - це свобода, легкість, політ.
Текстури та фактури, дрібні деталі на поверхні об'єктів зйомки, деталізованість цих поверхонь в чорно-білій фотографії сприяє реалістичності світлини. А розмитість, відсутність деталей на поверхнях навпаки надають чорно-білій світлині містичності та нереальності.
Лінії скеровують увагу глядача до чогось головного, найважливішого в кадрі. Через брак кольору саме вони, головним чином, керують "прогулянкою" погляду глядача. Лінії на фотографії добре передають рух, ритм того, що відбувається, створюють певну напруженість, часом навіть здатні викликати у глядача відчуття тривоги. Не забувайте працювати з лініями! Це дуже важливо!